Kako pravilno sedeti za računalnikom?

Da se vse več dela opravi na računalniku je menda jasno, kajne? Kljub temu pa po mojih (dokaj anekdotnih) izkušnjah zelo malo ljudi posveti dovolj pozornosti delovnemu okolju v katerem uporablja računalnik. Poglejmo si nekaj stvari, ki jih lahko narediš za bolj udobno in predvsem bolj zdravo delo z računalnikom.

PREDEN BEREŠ NAPREJ: spodaj napisano izhaja iz osebnih izkušenj in praks, ki meni najbolj ugajajo, zato tvoje izkušnje morda ne bodo enake mojim.

Miza in stol

Pri mizi in stolu je težko govoriti o primerni višini, ker smo ljudje različno visoki in posledično težko podam natančne mere za karkoli – kar lahko podam pa so priporočila za pravilno nastavitev višine. Noge, hrbet in roke naj bi bile pokrčene nekje med 90 in 100 stopinjami. Temu primerno morata biti ustrezna tudi višini stola in mize. To pa pomeni, da je dobro, poleg stola, imeti tudi mizo, ki je nastavljiva po višini. Meni najljubša je Ikeina Thyge. Do mize se še vrnemo.

Stol mora biti, kakopak, nastavljiv po višini in naj ima hkrati tudi nekakšno podporo v ledvenemu predelu. Če sedite pravilo pa načeloma ne potrebujete stola, ki ima naslonjalo vse do glave.

Pri mizi je potrebno opozoriti še na eno pomembno lastnost, ki jo marsikdo zanemarja: globina. Vsi gledate na to, da bo miza dovolj široka, malo kdo pa pomisli na to, da mora biti miza dovolj globoka. Zame je idelana globina okoli 80 cm. To mi omogoča, da imam poleg zaslona in tipkovnice na mizi še roki, vključno s komolcem. V kolikor miza nima dovolj globine pa se hitro zgodi, da podlakt počiva na robu mize in s tem spet stiska žile. Ni OK.

Zaslon

Pri zaslonu je treba omeniti dve zadevi: višina in ločljivost. Tvoja glava, tako čez palec, tehta kakšnih 5 kg. Sedaj pa greš lahko računati kakšno obremenitev za tvoj vrat predstavlja buljenje v zaslon, ki je nižje od tvojega naravnega pogleda naravnost, ko večino teže glave nosi tvoja hrbtenica (kot to veleva mati narava). Bolečine v vratu (in poseldično hrbtu) so velikokrat posledica zaslona, ki je nameščen prenizko. Ja, vem, ti imaš prenosnik in kako za hudiča boš sedaj spravil zaslon višje? Tako kot običajni zaslon, ki ni nastavljviv po višini – knjige, polena, pole paprija ali karkoli, kar bo dovolj stabilno podprlo tvojo napravo. Pri prenosniku to seveda pomeni nakup tipkovnice in miške. Slednje bo še vedno cenejše kot cena zdravljenja tvojih bolečin. Torej, kakšno je vodilo za višino zaslona? Zaslon naj bo postavljen tako visoko, da bo tvoj pogled na njem počival v vertikalni sredini zaslona.

Kaj ima potem tukaj ločljivost? To je zgolj moja priljubljena tema pogovora. Ločljivost zaslona se ti morda zdi nepomembna, ampak samo pomisli – v zaslon buliš toliko časa, a mu hkrati posvetiš tako malo pozornosti. Višja ločljivost ne pomeni večjega zaslona ampak ob enako velikem zaslonu prinese večjo ostrino slike (dobesedno to pomeni večjo gostoto slikovnih pik). Večja ostrina pa pomeni manjše breme za oči. To ni samo za ljudi, ki imajo opravk s slikami, video produkcijo in podobnim – že besedilo v Wordu bo neprimerno lažje brati, verjemi mi.

Miška in tipkovnica

Prvo pravilo: ne kupuj podlog za miško, ki imajo naslonjalo za zapestje. Morda se sicer zdi fino, ker na škatli piše, da je to ergonomsko, ampak kolikor mi je znano, ni nobenega dokaza, da te podlage omilijo pojav karpalnega sindroma. Še več – v kolikor na njem počiva vaše zapestje se lahko zaradi pritiska na žile zmanjša pretok krvi v tvoje roke in boš še hitreje pridele prej omenjeni sindrom. Namesto tega raje poskrbi, da imaš dovolj globoko mizo, da bo na njej počivala celotna podlakt, do komolca. Potem pa si kupi spodobno oblikovano miško, ki lepo sede v tvojo roko. To bo stalo, seveda, ampak spet – koliko časa držiš v roki miško? Zakaj potem kupuješ tite za 5 €? Dve pravili. Prvič, miška naj bo dovolj velika za tvojo roko. Pod nobenim pogojem ne kupuj mišk, ki so “namenjene prenosnikom” in so super majhne in super kompaktne, ker bo to sililo tvojo roko v pokrčen položaj in spet lahko pride do karpalnega sindroma. Drugič, miško premikaj z gibi, ki naj izhajajo iz tvojega ramena in ne iz zapestja.

Še ena stvar okoli miške. Dobra miška ima načeloma bolj občutljiv senzor. To pomeni, da boš z njo lahko upravljal z neprimerno manjšimi gibi. Verjameš ali ne, ampak to v navezavi z gibi, ki izhajajo iz rame, pomeni minimalne premike roke in s tem posledično manj odstopanja od najbolj udobnega položaja roke na mizi.

Pri tipkovnici bi se sicer lahko spustil v argumente za nakup mehanske tipkovnice ampak o tem raje kdaj drugič – tukaj to ni tako pomembno. Bolj pomembno je spet naslonjalo za zapestje, ki ga lahko dokupiš oz. ga imajo nekatere tipkovnice že tovarniško priloženega. Problem je v imenu. Naslon za zpaestje se v bistvu ne sme uporabljati za naslanjanje zapstij ampak za naslenjenje dlani. Velika razlika in enak argument stiskanja žil v zapstju, kot pri miški.

Osvetlitev prostora

Tole je spet ena bolj spregledanih stvari. Zvečer, ko začne naravna svetloba padati, bodo zasloni nadaljevali s svojim briljanjtnim sijem v tvoje oči. Prižgi si luč in s tem izniči razliko, ker ti bodo oči spet hvaležne, da se jim ne bo potrebno ukvarjati s kontastom temne sobe in žarečegea zaslona. Prenosniki sicer znajo dinamično prilagajati osvetlitev zaslona, glede na ambieantalno svetlobo, a to pri delu z videom in slikami žal ni dobra rešitev, ker lahko hitro narediš preveč svetel oz. temen končni izdelek.

Za konec

Za konec bi omenil samo še eno zadevo: zgoraj zapisano se je zame v praksi izkazalo nekako optimalno. Kot sem že v uvodu zapisal bodo tvoje izkušnje verjetno odstopale od tega. Meniam pa, da gre za dobra izhodišča iz katerih lahko razviješ sebi najbolj ugodne rešitve. Poslušaj svoje telo in poskušaj temu primerno prilagoditi svoje delovno okolje.

Seveda sam nisem tako strikten in vsa ta svoja pravila redni kršim. Vendar pa v situacijah, ko več ur presedim za računalnikom, poskušam tem pravilom slediti do potankosti. Nič pa ne škodi, če se vsake toliko malce sprehodiš in omogočiš normalno prekrvavitev nog. Poleg tega je dobro malce razbremeniti svoje misli in se vrniti z novo perspektivo.

Vir naslovne slike: https://www.pexels.com/photo/technology-laptop-computer-male-48727/

Preberi še ...